Jag skummar igenom de stora modesidornas rubriker. Slagord som ”hållbart”, ”stilsäkert” och ”naturligt” passerar framför mina ögon. Men det är en rubrik som jag hakar upp mig på:
”Så bär du säsongens klassiska och tidlösa trend.”
Rubriken fångar hela andemeningen i dagens modeindustri som är fylld av paradoxer. En industri som desperat behöver och vill framställa sig som ansvarstagande. Både fylld av en romantisering av det förgångna och fyllt med neomani samtidigt. En industri som är baserad på konsumtion men samtidigt vill vara en del av en mer hållbar framtid.
Låt oss bena upp rubriken. ”Säsongens” visar på något som är nytt men också tillfälligt. ”Klassiska” ger ett löfte om att plagget har historia och ”tidlösa” ger ett löfte om att det är plagg som kommer vara lika aktuella om 1 år eller 10 år. Men sen avrundas meningen med ”trend” som per definition är något övergående.
Låt oss sätta samma säljargument hos en en bilförsäljare: Vi har den här fantastiska bilen som är ny för hösten men var superpopulär på 1920-talet! Den kommer garanterat vara lika aktuell om 100 år framåt. Du kommer rentutav kanske aldrig behöva köpa en bil igen! Jag glömde nästan säga att den lila nyansen på lacken är en färg du ser överallt under hösten. Risken är att det är en övergående trendfärg men just dessa bilar går inte att lacka om. Sa jag att bilen är Svensk designad och tillverkad av de mest hållbara materialen på marknaden?! (Var den är tillverkar och vad som gör materialen ”hållbara” behöver vi inte gå in på.)
Är det inte dags för klädindustrin att ta ett djupt andetag och inse att förr eller senare kommer man förlora kundens tillit om man envisas med att vara allt, för alla, hela tiden?
Bild: Dimitar Belchev
Var den första att kommentera